Citat:
Originally posted by elprisguiden@Aug 13 2006, 14:40
Priser är ju alltid svårt, men ett tips (som också finns här) är lägga sig på ett högre pris än adsense när du går ut mot annonsörerna.
Det är ett mycket bra tecken att annonsörerna vänder sig till dig, det betyder att de är köpsugna.
Försäk sätta dig i annonsköparens situation och beräkna vad en ny kund får kosta i marknadsföringskostnad.
Exempel: om en ny kund handlar för 1000:- (inklusive moms) och marginalen hos affären är 30% så gör den ett brutto på 240:- exklusive moms på marginalen. en viss andel av detta kan vara försvärligt att lägga ner på att hitta kunden ifråga, t ex 5 % eller 12 kr.
om du skickar in besökare varav 10 procent nappar blir ett rimligt pris per klick 10 procent av detta dvs 1,20:-
Då har annonsören betalat 12 kr i genomsnitt för att få en omsättning på 1000:- och ett brutto på 228:-. Det ska då täcka upp hans övriga kostnader för affären.
(obs, det är bara ett räkneexempel. Man kan få fram vilka siffror man vill på det här viset) .
|
Tackar, skall fundera lite kring vilka siffror som kan vara lämpliga. Vet dock inte om jag ids hålla på att räkna per klick utan funderar mer på en fast kostnad för en viss tid. De flesta butiker är små pärlaffärer (enmansföretag) och kag kan tänka mig att de vill ha koll på kostnaderna de oxå. Men jag skall helt klart räkna lite och jämföra med adsense. Fick lite inblick i google prissätter när jag själv hade adwords aktivt.