Citat:
Och det är som vanligt förfärligt mycket hype runt .NET. Som Web Framework finns det bättre och produktivare (och som inte spottar ut skrot-kod från start), särskilt om man som jag prioriterar korrekt, semantisk och läsbar kod. Så, istället för att använda .NET kan man ju dra till med något i stil med:http://www.cakephp.org.
|
Jag har prövat Zend Framework, inte CakePHP. Ska faktiskt ta och pröva Cake nu när du nämner det. Kör Cake på Events som .net?
Hur som helst. Jag gillar verkligen vissa delar av Asp.nets ramverk. Dels är ramverket och språken väldigt objektorienterade, C# påminner mycket om Java. Det är även otroligt bra att det har stöd för flera språk. Många webhotell som har stöd för Asp.net 2.0 har endast PHP4 och en stenåldersversion av Mysql, erhm, *host* JX *host*. Mellan Asp.net och PHP4 är det en enorm skillnad.
Men visst, vill man utveckla i PHP5 så kan man ju alltid ordna ett vettigt alternativ / hyra vps. Så det är egentligen ingen brist hos PHP.
Däremot är det jäkligt bra att c# och vb.net är type-safe. Något man inte kan säga om PHP5 (förutom en del hack som har tillkommit exempelvis i funktionsdeklarationer ie. public function getSomething( Foo $bar ) ). Fast att det skulle vara negativt grundar sig å andra sidan mest på min preferens. Men det känns lite mer robust.
Well. En massa onödigt pladder. Kommer vi till kritan. PHPs problem(?) är att det är open source. Där försvinner många företags förtroende direkt.
Edit: Men å andra sidan. PHPs ambition är väl mest att nå privatpersoner och småföretag - då fungerar open source lysande.