Citat:
Originally posted by guran@Aug 9 2006, 00:04
Branschmärkning, kvalitétsmärkning osv. betyder inte det minsta för mig som konsument. Dock tror jag att det tjänar till nytta som en form av nyttigt hyckleri så till vidare att det säkert ökar försäljningen för många företag.
Branschorganisationer har inte till syfte att värna kunderna utan att ta tillvara organisationens medlemmars intressen. Det är ju därför de bildas. I mina ögon har de ett syfta att knuta ett antal medlemmar till sig, peka ut icke medlemmar som mindre seriösa och därav ta åt sig en större del av marknaden och högre priser.
Runt hörnet där jag bor finns det en bilverkstad som är medlemmar i allt som det i stort sätt går att vara medlem i. De brukar har stora annonserna i lokaltidningen med alla möjliga utmålade garantier och försökringar. Det ser väldigt förtroendeingivande ut, men likväl är det en av Sveriges mest anmälda bilverkstäder.
Oseriösa företag har lärt sig att dölja sig bakom en massa utsmyckning av detta slag och det borde vara den första signalen för en konsumet att dra öronen åt sig.
|
Det är också en åsikt som jag respekterar men inte håller med om. Visst finns det div märken som inte har någon kvalitetssäkring men detta måste vi i så fall se till att det finns. Snabbt förslag på kvalitetssäkring:
- En missnöjd kund anmäler sitt missnöje (inkl sina anspråk) över en medlem till branschorganisation.
- Medlemmen får en chans att svara.
- Därefter får en sammansättning av medlemmar ge en rekommendation på hur problemmet ska lösas. Det är bara rådgivande rekommendation som medlemmen inte behöver följa men ger branschorganisation chans att utsluta medlem som inte följer rekommendation vid grova fall.
Det är ett snabbt utkast så det behöver inte se ut just så men det ger kunden en viss trygghet. Visst det går att använda konsumentverket men med en branschorganisation så får kunden chans att kolla butiken innan man handlar.
Jag tycker man inte ska svart måla icke medlemmar utan där har man en "lat hund" som ger kunden chans att kontrollera företaget samt vilka rättigheter och skyldigheter kunden respektive butiken har. En svarta listan tycker jag däremot man ska ha där företagen som är skumma mm finns med. För ett tag sen så fanns det något hemelektronik företag som bara tog mot order men tydligen aldrig skickade ut varorna. Ett bra exempel på butiker som förstör för oss andra som driver seriösa butiker.