Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2004
|
Branschmärkning, kvalitétsmärkning osv. betyder inte det minsta för mig som konsument. Dock tror jag att det tjänar till nytta som en form av "nyttigt hyckleri" så till vidare att det säkert ökar försäljningen för många företag.
Branschorganisationer har inte till syfte att värna kunderna utan att ta tillvara organisationens medlemmars intressen. Det är ju därför de bildas. I mina ögon har de ett syfta att knuta ett antal medlemmar till sig, peka ut icke medlemmar som mindre seriösa och därav ta åt sig en större del av marknaden och högre priser.
Runt hörnet där jag bor finns det en bilverkstad som är medlemmar i allt som det i stort sätt går att vara medlem i. De brukar har stora annonserna i lokaltidningen med alla möjliga utmålade garantier och försökringar. Det ser väldigt förtroendeingivande ut, men likväl är det en av Sveriges mest anmälda bilverkstäder.
Oseriösa företag har lärt sig att dölja sig bakom en massa utsmyckning av detta slag och det borde vara den första signalen för en konsumet att dra öronen åt sig.
|