Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-08, 02:45 #12
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by bassan@Aug 8 2006, 02:21
Jag menar, blir det något strul om jag skulle få en anställning nu i höst och samtidigt ha en egen firma?
Om jag sedan har en egen firma och tjänar pengar, lägg det då i företaget? firmakonto? eller mitt konto?..
Om det läggs i firmakontot och man tar ut lite som lön, då skattar man för det?
Kan ingenting men vill lära mig.

Sant som du säger elprisguiden, men jag tog bara ett exempel som skulle vara lätt att räkna på, hehe.
Om du får en anställning är du skyldig att informera om du har ett företag där du sysslar med liknande verksamhet som företaget där du är anställd. Sedan är det upp till arbetsgivaren att avgöra om det inkräktar på vad du kan uträtta på arbetsplatsen. Men blir du anställd som webdesigner eller liknande är det nog inte så populärt att du även tar privata uppdrag då risken är stor att du satsar mer på din egen firma, och använder alla bra ideer där istället för på arbetsplatsen.

Sedan kan det ju också ha synergieffekter dvs att du lär dig saker genom att jobba med det egna som du kan ha nytta av på arbetsplatsen, men är nog inte så populärt ändå.

Om du har en enskild firma kan du antingen ha ett separat konto för firman eller ha det på samma som ditt privata. Det du skattar för är överskottet i firman, dvs inkomster minus utgifter. Så om du ett år har haft inkomster på 20000 och utgifter på 15000 betalar du skatt på 5000kr...
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat