Medlem
|
|
Reg.datum: Feb 2006
|
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2006
|
Jag tror att den viktigaste uppgift en branschorganisation skulle kunna fylla inte är att "certifiera" den bakomliggande infrastrukturen på ett webbhotell (internetanslutningar, reservström, kylsystem o.s.v.).
Jag tror snarare att de viktigaste uppgifterna för en sådan organisation är att se till så att avtalen på marknaden inte är oskäliga, att kunden alltid får äganderätt till sin domän och en annan viktig sak tror jag är att kunder som känner sig illa behandlade av ett webbhotell skulle kunna vända sig till branschorganisationen och få hjälp. Exempelvis skulle ett "branschråd" kunna utfärda rekommendationer i enskilda ärenden efter att ha tagit del av information från såväl kund som leverantör.
Helt enkelt fokusera mer på självsanering istället för teknik - det tror jag skulle uppskattas betydligt mer av kunderna. (Det skulle nog mest bli en jäkla massa jobb att åka runt och försöka inspektera alla serverhallar, och tänk också på att vissa har maskinerna på andra sidan atlanten). Men det kanske fler här som inte driver webbhotell (jag har själv slutat med det i våras) som kan svara på hur en eventuell branschorganisation bör fungera.
Men ska man bilda en sådan organisation så är det ju ganska viktigt att man får med rätt många webbhotell, så det inte blir som registrars.se, som visserligen säkert är bra på nått - men det är ytterst få av IIS-ombuden som är medemmar.
|