Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-02, 11:50 #5
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det där med att man måste betala varje månad är inte sant.

Jag har haft Aktiebolag sedan 1999 och ALDRIG betalat varje månad utan betalar en gång per år i mars året efter att jag tjänat inkomsten.
Privatpersoner måste betala.
Om du har ett aktiebolag (som jag har haft) har du själv oftast ingen F-skatt utan det är bolaget som har F-skattesedeln. som ägare och anställd lyfter man (eventuellt) lön som vilken anställd som helst och utdelning som vilken aktiägare som helst.
Bolaget betalar F-skatt men på lite andra villkor än en fysisk person, bland annat så kan man jämka skatten till 0 som du skriver.

Men som privatperson och F-skattare måste man betala som regel. Undantag finns för nya F-skattesedlar och för vissa FA-skattsedlar.
Du kan lämna in en preliminär uppskattning av dina inkomster som ligger till grund för månadsbeloppet. Om du bara kan hävda på ett trovärdigt sätt att du inte kommer gå med vinst så slipper du betala löpande preliminär F-skatt även som egen. Sedan räknas beloppet upp varje år automatiskt och man får upprepa proceduren varje år.

Citat:
Den tredje är att du hastigt och lustigt placeras utanför många av samhällets skyddssystem, som A-kassa och i viss mån sjukförsäkring.
Att bara betala A-kassa själv kostar inte mycket. Sjukförsäkringen gäller även om du har F-skattesedel, dock kan du välja antal karensdagar vilket påverkar avgiften en aning...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat