Citat:
Originally posted by AnOnYmUs@Jul 31 2006, 13:48
Hej å hå.
Finns det då någon möjlighet att blanda in en tredje part, ett annonseringsföretag eller liknande som tar hand om den tjänsten (betalningen, annonseringen) men som bara tar en viss procent?
|
Jo, du kan alltid blanda in en utomstående annonsförsäljare. Det finns en rad sådan företag som sköter ruljansen åt bland annat mindre tidningar och tidskrifter.
De sköter försäljningen, tar hand om kundkontakten och fakturerar.
När det fungerar bra är det kanon, pengarna rullar in utan problem och du kan ägna dig åt ditt projekt.
Nakdelen är att de
1) tar bra betalt för sina tjänster mellan 20-50% på omsättning får man räkna med.
2) vill jobba med etablerade medier som redan har en kundkrets och en viss minsta omsättning.
3) kontakterna sitter hos dem, så att om ni blir oense så ar det trögt att jobba in ett nytt försäljningsteam.
Min erfarenhet är att man bör ha en omsättning på ett par hundra tusen, helst över miljonen om året innan byråerna börjar bli intresserade.
räkna själv: 35% av 100.000 kr är 35.000 är ungefär lika med en månadslön brutto för en duktig säljare. Det betyder att en säljare kan ägna cirka en halv dag i veckan åt ditt projekt, utan att gå back på den omsättningsnivån.
För info om vilka som levererar dessa typer av tjänster, se till exempel
www.sverigestidskrifter.se
och leta dig fram till Tidskriftsleverantörerna och välj Externa annonsförsäljare