 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
Var noga med att informera kunden om att fakturan medföljer i paketet. Det kommer garanterat göra kunden mer motiverad att lösa ut paketet. Men du kanske redan gör det?
Har kunden gjort en beställning och han/hon inte har bestridit fakturan så finns det ingen anledning för dig att annullera den fakturan bara därför att kunden inte löser ut sitt paket. Du har trots allt levererat. Meddela bara kunden att du fått paketet i retur och att du kan tänka dig att skicka det igen. Går fakturan till inkasso så är det inte ditt problem. Sedan kan det finnas omständigheter som gör att du inte vill gå för hårt fram. Det kan vara så att kunden aldrig fått någon avi och därför inte löst ut sitt paket. Försök att få igång en dialog med strulputten och ta reda varför han/hon inte löste ut sin beställning.
Använder du Kreditor så skulle jag höra med dem vad de tycker att du ska göra. Det är de som förvärvar dina fakturor, så du bör kunna komma fram till en lösning på problemet i samspråk med dem.
Själv får jag tillbaks en del postförskott, men jag har aldrig varit med om samma problem vad gäller beställningar mot faktura. Ibland hör kunden av sig, eftersom han/hon inte har fått någon avi. Men då är det Posten och inte kunden som misskött sig. Jag brukar då flytta fram förfallodatumet på fakturan och meddela kunden vart paketet finns att lösa ut. Sen ringer jag till Posten och skäller på dem (det hjälper i och för sig inte det minsta).
|