Visa ett inlägg
Oläst 2006-07-16, 00:46 #29
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar

Reg.datum: Jun 2004
En kund till mig vart uppringd under en solsemester(privatmobil==företagsmobil) och ägde då x.SE, företaget som ringde kunden hette Dillon & Co AB och sa att någon var intresserad av att köpa domäner som x.BIZ x.NET x.ORG x.COM och x.INFO. Men eftersom min kund redan hade x.SE så var de tvungna att ringa och fråga om det var okej eller om min kund ville köpa dem. Min kund är datorovan till 1000 och ville bara att inga skumma företag skulle kunna förknippas med dennes företag. Så för det facila priset av 5000 kronor plus moms skulle domänerna bli hennes. Hon tyckte det lät lite mycket men tänkte att företagsnamnet är värt 5000(rörelsen är för övrigt inte momspliktig).

När kunden kom hem efter semestern så hade 5 brev med varsin faktura på 5000 kronor plus faktureringsavgift plus moms droppat ner i brevlådan. Alltså inte 5000 plus moms utan närmare 26000. Min kund hävdar starkt att säljaren inte förklarat att det varit 5000 per domännamn utan att det låtit som en klumpsumma för hela kitet.

När jag fick reda på detta så var såklart alla domänerna redan registrerade, förvånande nog var de pekade på kundens enda egna domän. Min kund har vägrat att betala fakturan och det har nu gått 3 månader ungefär sedan kravbrev damp ner i brevlådan. Dhillon & Co AB står på diverse svarta listor(t.ex Svensk Handels varningslista), Cint har tagit upp dem i sitt nyhetsbrev som en del av EUWeb's kravförmedlare som i sin tur anlitar Baltic Inkasso som skickar arga brev med ryska tecken.

Det som är mest förvånande är att de inte har någon som helst uppföljning, domänerna står än idag pekade på min kunds webbplats utan att hon betalat någonting. Hon är beredd att strida mot dem i rätten trots att säljaren hävdar att konversationen är bandad, vi har ännu inte sett något band eller hört något från dem sen i april, inte heller har några anmärkningar inkommit till UC om denna betalningsvägran.

Om något mer händer så kommer jag skriva det här, tills vidare ser det ju onekligen ut som ett billigt sätt att få domäner registrerade (dock bara subdomänen www som är pekad) för företaget :P
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat