Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Du bör anmäla till skattemyndigheten så du får F-skatt på bolaget.
Ställ kravet att du betalar in skatter och avgifter en gång per år så slipper du betala månadsvis vad beträffar momsen i alla fall. Jag tror att det är svårare med arbetsgivaravgifterna.
Ja man MÅSTE ge den anställde en lönespec, det finns ett antal formella krav på lönespecen. Du behöver dock inte vara anmäld som arbetsgivare om du bara ska betala lön till dig själv, det kostar dock inget så det är väl ingen nackdel som jag fattat i alla fall. Jag köpte dock SPCS löneprogram så det sköter det åt mig, då behöver jag inte tänka och de skyfflar över bokföringstransarna till bokföringen med automatik/dvs en knapptryckning. Det kostar någon lusentapp och är billigare än att ha någon annan att göra det åt dig. Fråga revisorn hur du ska lägga upp det i förväg så han blir nöjd, sen är det bara att tuta och köra.
Du kan helt själv välja när du betalar ut lön 1 gång per år eller 220 gånger det är upp till dig. Klokt att ta ut minimalt, du kan justera det i slutet på december om du vill komma upp i en jämn och fin summa per år. Men mitt råd är änmdå att du bestä'mmer en fast lönesumma som du tar ut varje månad exempelvis en bruttolön på 30 000 SEK eller vad du nu bestämmer dig för för det är bra att låtr aresten ligga kvar i bolaget.
Skattemässigt är det optimalt att ligga på en lön av 317.700 SEK (26475 sek) för att slippa få 20% statlig skatt (dvs du betalar 0 SEK i statlig skatt upp till denna gräns enbart kommunal skatt) eller 472.300 SEK (39358 SEK/Mån) för att hålla sig under 25% statlig skatt. Tar du ut mer lön än så så får du ett mycket tungt skattetryck.
Se även till att ta ut en jämn lön över året för annars måste du betala in högre preliminär skatt och måste vänta på återbetalningen upp till nästan två år för Januari lönen. Den likviditeten kanske du behöver bättre själv.
|