Visa ett inlägg
Oläst 2006-07-14, 15:36 #5
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar

Reg.datum: Oct 2004
Alltid och generellt, nej inte då, mer mot vad som är bättre i texten eller inte.
Att säga så gott som alla lägen är väl draget från min sida...

Visst kan det vara missuppfattning från min sida, av vad läraren egentligen sade. Men vad jag kunna härleda i detta är att det ser bättre ut att använda tex. vilket i rapporten än som. Sedan är det ju i vissa lägen ett måste att skriva "som" vilket gör att det inte alltid går att använda "vilket".

Av vad jag kunna läsa i andra texter är det oftast så att man använder som i mer personliga texter, medan man sedan använder tex. vilket i mer sakliga texter. Kan detta var något att gå efter eller är det bara mer förvirring i sammanhanget.

Vad är då rätt och fel, och vad är felaktiga ställen att använda som på?.
För kollar jag på mina egna texter genom åren har jag använt så gott som alltid "som". och väääldigt sällan "vilket/vilken/vilka".

EDIT:
Glömde ju, Tack Bengt. Det gav mig lite mer kött på bena.
En extra sak jag kom på är att ordet i sig själv är ju säkert inte ett ord som är talspråk, tillskillnad från "så".
Det är väl kanske mer att lärare menar att om vi skriver texten med bara "som", så kan hela texten få en
övervikt mot talspråk och inte skriftspråk. Som sagt det är ju ett Examensarbete och det ska ju vara så sakligt som möjligt.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat