Citat:
Originally posted by Danski@Jul 12 2006, 01:04
Inte hört talas om VLAN ? Polisen gick på båda hallarna och switcharna eftersom det är mycket lätt att skapa just ett VLAN över till den andra hallen... det är nog nämn ett par gånger i tråden redan om du läst...
|
Om det nu funnits misstanke om att TPB-burkar skulle vara "dolda" i PRQ-hallen på ett VLAN (vilket jag personligen tror är en efterhandskonstruktion, men...) så är det, som sagt, trivialt att kontrollera detta på plats eller hos transportleverantören. Det kräver inte att man drar iväg med 180 servrar.
(Till TPB-routern fanns det så mycket som 2st VLAN intaggade - ett för transiten och ett management-VLAN. Hela TPB-nätet plockade ut på fysiska switchportar anslutna till servrar i samma skåp. Hade man nu inte nöjt sig med detta så hade man kunnat kontrollera switcharna PRQ är anslutna till, samt PRQs routrar. Maximalt någon timmes nertid om man nu vill rycka pluggen för att säkerställa att ingen fifflar under tiden. Sladden detta mystiska dölja-TPB-VLAN skulle gått på är dessutom bara en 100Mbpsare, så det hade blivit ganska trångt om det dykt upp massa TPB-trafik på den. Men givetvis bryr man sig inte om att ens kontrollera sådant grundläggande...)
Tills relativt nyligen så hävdade ju dessutom åklagaren att anledningen var att vi skulle hackat kunders servrar och kört TPB på dem. Därav misstänker jag efterhandskonstruktion...
Varför över huvud taget anta att man hade "dolt" några TPB-servrar i PRQ-hallen? Det är ju inte ens att dölja servrarna - bara flytta på dem till ett annat uppenbart ställe.
Husrannsakan gällde upphovsrättsbrott/medhjälp till upphovsrättsbrott, och några ekonomiska frågor nämndes över huvud taget inte i förhöret. (På vilket sätt skulle PRQ som företag begått skattebrott i samband med TPB förresten? Fakturerat reklam därifrån och fifflat bort den i bokföringen?! Känns lite krystat iom att reklamen sköts av utländska företag...)
Vad gäller Bahnhofrazzian så var ju själva anledningen till att en intrångsundersökning skedde (istället för att ta det via mindre våldsamma vägar) att APB misstänkte att Bahnhofs ledning var inblandad. Så visst finns det paralleller.
Det kan helt enkelt inte vara försvarligt att orsaka gigantiska ekonomiska förluster både för de misstänktas orelaterade näringsverksamhet och för hundratals andra företag och privatpersoner för ett sådant 'skitbrott' (jag fick, som bekant, inte någon offentlig försvarare eftersom jag inte riskerar fängelse!), särskilt inte när det hela hade kunnat skötas mycket snyggare.
Bara kostnaden för att köpa in ny utrustning är i en helt annan storleksordning än vad bötesbeloppet skulle bli om vi blev fällda... Och straff utdöms som bekant av domstolen, efter en korrekt rättegång.
Visst har jag förståelse för att polisiära tvångsåtgärder kan orsaka obehag och kostnader (även för tredje part), men det handlar om proportionalitet. Här har man inte ens gjort några försök att minimera skadeverkningarna, utan det verkar snarare som man varit ute efter att ställa till med så mycket skada som möjligt! Ta en switch och ett SDSL-modem i en telestation? Hallåååå....?
(Samt, att lägga skulden på numera konkursdrabbade kunder för att de inte hade bättre backuper/reservhårdvara/buffert är ju ja... Något om rån, mörk gränd och skylla sig själv kommer spontant upp, men den här tråden har nog fått tillräckligt mycket analogier redan. Men visst ska man ha goda backuprutiner och katastrofplaner i en kritisk verksamhet.)
Varför vägrar man ens lämna tillbaka t.ex. UPSer som hur man vrider och vänder på det inte har någon betydelse för utredningen?! Tomma/nyinstallerade servrar? Server med 1GB Compact Flash huserande
www.prq.se och lite statistiksidor? Icke inkopplade switchar? Okunskap? Vilja att jävlas med de där anarkistterroristkommunistkapitalistpiraterna?
Varför tog man (ehum...) inte alla burkar på Eastpoint/Crystone också? Till skillnad från hos PRQ så stod det faktiskt t o m en TPB-server där (svenska reklamservern - den hade vi nog gömt hela TPB på! Fniss...), och nog måste företagsledningen vara inblandad när det säljs såpass stor mängd annonser... (Nä, jag menar givetvis inte att man borde dragit iväg med deras prylar istället, men när är det OK att stänga ner företags verksamhet egentligen? När de har färre än N kunder? När ägaren har mer än M mm skägg?)
Det här hade kunnat skötas MYCKET snyggare, utan att det skulle påverkat utredningen negativt. ('Polisen kan ju inte data' fungerar inte som anledning för att man bär iväg med och behåller UPSer, liksom.)
Lite utanför egentliga ämnet, men varför bar man ens iväg med TPBs hårdvara när rättsläget (t o m enligt åklagaren själv) är extremt osäkert? TPB har alltid varit fullt öppna med verksamheten, och det fanns både bilder på och en karta (!) till servrarna. Jag och Fredrik hade gladeligen inställt oss hos Polisen frivilligt om de velat diskutera våra specifika roller under lite mera sansade omständigheter...