|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Du blir inte bannad för att du är med i annonsnätverk eller byter länkar. Google gillar det däremot inte och gör sitt bästa för att nedvärdera den här typen av länkar. Förmodligen har din sida hamnat i något spamfilter. Det kan hända om du har en onaturligt stor ökning av inlänkar under en kortare tid och majoriteten är köpta eller bytta länkar. Har du tur så släpper Google ut dig ur filtret om några månader.
Observera att länkbyten i det flesta fall inte är skadligt. Men har man otur så blir länken värdelös om Google upptäcker att något inte står rätt till.
Sedan kan det ju vara så enkelt att Google bara tappade bort din sida ur sitt index och att sökmotorn nu håller på att "hitta" den igen. Det låter kanske osannolikt, men sånt händer. Google tappade bort en av mina sidor för några månader sedan. Nu har Google hittat 11.000 av ca 900 sidor igen (alltså fler sidor än vad siten har).
Jag tycker personligen inte att sökmotoroptimering är någon hållbar lösning i längden om man vill ha mer trafik. Det är helt enkelt för osäkert. Man vet aldrig när man går upp som en stol eller faller ner som en pankaka. Själv spenderar jag lite tid med SEO, men mest för att det är roligt och intressant. Och visst är det kul när det funkar.
|