Citat:
Originally posted by Spindel@Jun 25 2006, 16:38
Finner era svar relativt självklara. Men jag saknar lite tips på hur man skydder sig från att ens idéer inte sprids vidare? Kan ju rent utav vara en konkurrents php-kodare som snor lite idéer?
Och som sagt, hur ska jag kunna försäkra mig att sakerna blir gjorda? Visst kan man ha några månaders provanställning, men ur ett längre perspektiv förlorar man ju enormt mycket tid ifall den "anställde" gör ett skitjobb.
|
Om du anställer någon som utvecklar åt dig, då är den kod, lösningar och ideer som utvecklaren skapat företagets egendom.
Slutar en anställd och startar upp liknande verksamhet med liknande kod har du stora möjligheter att driva det rättsligt.
Jag har haft flera anställningar där jag efter anställningens avslutande varit förbjuden att starta upp konkurrerande verksamhet eller påbörja anställning hos en konkurrent inom viss tid. Hur man sätter upp en sådan klausul så att den håller bör du kontrrollera med en arbetsrättsjurist.
En av riskerna med att anställa är ju just att man anställt fel person, dvs att sakerna inte blir gjorda, eller gjorda på fel sätt. Du kommer aldrig kunna få 100% försäkran om att personen du anställer gör sitt jobb till punkt och pricka, exakt som du vill ha det. Förutom de personliga egenskaperna hos den du anställer beror det ju också mycket på dig som ledare.
Ta referenser från tidigare arbetsgivare, begär att få ta del av tidigare uppdrag. Har du inte kompetens att bedömma koden själv kan do be någon annan att ge omdömmen.
Du låter lite för paranoid

Eller är det så att du har så exceptionellt bra ideer att konkurrenterna kan tänka sig att riskera företagsspionage bara för att ta del av dina lösningar?