Hej.
Jag ger mig på att förklara lite längre. Andra får gärna haka på/kommentera
Citat:
Är det någon som kan förklara för mig exakt vad som krävs för att man ska kunna bli sin egen isp eller ha ett eget stamnät?
|
Stor skillnad på att vara ISP och ha eget stamnät. Det finns säkert någon bra sida som förklaarr, men här kommer en kort förklaring (som jag ser det)
ISP: Tillhandahåller internetanslutning. Kan göras i egen regi, kan göras virtuellt och kan göras som en kombo av egen regi och brandade tjänster.
Eget stamnät: Jag anser att man måste äga infrastrukturen (alternativt inneha IRUer) hela vägen ner till kablarna för att hävda att man har eget stamnät. Fast skillnaden för operatören mellan eget, hyrt och hyrt av någon som hyr kan diskuteras.
Skall du vara ISP kan du på enklaste nivån köpa en brandad tjänst av någon leverantör, låta någon annan ta hand om fakturering/kundreskontra/kundtjänst/slutkundsförsäljning och sedan sitta och skumma intäkter (små) längst upp i kedjan.
Sedan kan du därifrån gå hela vägen ner till att faktiskt äga dina egna förbindelser, men du är fortfarande en ISP.
Stamnätsägare, ja då får du hyra stamnät av någon operatör. Och vad menar man då med stamnät? Plats i ducter så att man förlägger egen svartfiber, IRUer, hyra svartfiber, hyra våglängder, hyra kapacitet? Är man egen stamnätsägare om man hyr 10 Mbit/s anslutningar mellan orter?
Citat:
Man ansluter sig till ett fibernät, tecknar ett peeringavtal, skaffar sig ett så kallat AS-nummer så man kan få IPaddresser. Är jag rätt ute nu? Vad missar jag? Vilka kostnader kan man räkna med och för vad?
|
Typ så, fast det var grovt förenklat.
Här är en liten shoppinglista, tror inte jag missat något:
- Förbindelser till olika stadsnät (du måste nå ut till kunderna, och du måste få dit internet)
- IP-Transit (någon stans måste du ju hälla in internetkapaciteten i ditt nät)
- Utrustning (routrar, switchar, shapingutrustning, övervakning etc)
- Tekniker (någon måste ha den tekniska kunskapen)
- Säljare (hur hade du tänkt få ut dina tjänster till slutkunderna)
- Marknadsföring (se ovan)
Omöjligt att säga vad det kostar. Hur långt är ett snöre? Det beror på ambitionsnivå, kapaciteter etc.
/Mattias (som arbetar på IP-Only)