Visa ett inlägg
Oläst 2006-07-12, 09:13 #16
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Som många sagt kan du tyvärr inte gardera dig helt. Träffa personen några gånger, prata med tidigare arbetsgivare osv. Sedan är ju knappast hot (i form av en konkurrensklausul som antagligen inte ens är juridiskt bindande) det bästa sättet att få folk att stanna. De flesta stannar på sin arbetsplats för att de trivs och känner sig uppskattade (alternativt för att de inte kan få något nytt jobb). Jag skulle dessutom tro att de som startar eget utgör en minoritet av de anställda så oddsen är på din sida. När du intervjuar personen kommer du troligen märka om han/hon är en entreprenör eller inte.

Sedan skall du vara medveten om att en provanställning gäller "åt båda håll", dvs den anställde kan när som helst under provanställningen välja att sluta utan uppsägningstid (på samma sätt som du blir av med en anställd utan varsel). Så en provanställning är kanske inte det bästa om du är rädd för att konkurrenter skall söka jobb hos dig för att sno dina idéer... Börja då sitället med en "visstidsanställning" så får du väl iaf en månads uppsägningstid.

Men det viktigaste om du skall anställa; se till att de anställda trivs och känner sig uppskatttade. Då stannar de allra flesta. Och självklart skall du skriva avtal. jag ryser att du ens frågar något sådant...

Edit: Jag tänker också på den paranoia som ofta råder på detta forum. Det är väldigt många här som är rädda för att någon de pratar med skall sno idéer och därigenom förstöra den egna verksamheten. Jag var också paranoid i början av mitt företagande. Men jag har lärt mig att man skall inte vara paranoid. Man måste våga lita på folk utan att för den skull bli godtrogen. För det första är det knappast rimligt att "alla är ute efter dig" och för det andra så om man skulle råka ut för att någon annan tar ens idéer så har man ett försprång och kommer således kunna lansera sin produkt före konkurrenten och därmed forfarande "vinna". Och konkurrens är ju bara bra. Din produkt blir antagligen bara bättre av lite konkurrens.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat