Citat:
Originally posted by mlindstrom@Jul 11 2006, 09:54
Köp en server från dell (billigast möjliga kostar väl ca 3) på 30 dagars faktura, betala fakturan efter förfallodatum med ett betalkort. När räkningen på betalkortet kommer drar man på betalningen i det längsta. Då har man dragit på betalningen i ca 80 dagar. Jag vet, det är oeiskt men om mitt företag höll på att gå i konkurs skulle jag rädda det. Dessutom, tillåter inte företaget en utgift om 3 extra på 80 dagar, då har man andra problem. Det är därför jag har _väldigt_ svårt att köpa att det hävdas att flera företag gått i konkurs pga tillslaget (eller rättare sagt att de inte haft servern tillgänglig). Känns som om man skyller på tillslaget men att det fanns andra anledningar.
Har man förlitat sig på RAID eller diskkopia i samma burk har man ingen backup. Tar man inte sin verksamhet mer seriöst än så? Då undrar jag hur seriös man är.
För de flesta skulle jag säga att det räcker med en offsitebackup hemma. Olika världsdelar är overkill, men det beror nog på vilken typ av verksamhet man håller på med *nudge*
|
Du har startat ett litet företag som säljer bouncers. Du kanske bara drar in några hundra i månaden och inte har råd att köpa in den billigaste servern. Dessutom kan några dagar eller veckors nertid förstöra väldigt mycket.