Citat:
Visserligen har jag läst Cryptonomicon, men jag lovar att vi vare sig har magneter runt dörren eller några dolda sprängladdningar. :-). Det är faktiskt en serverhall och inte någon guerillabas eller underrättelsehögkvarter...
|
*skratt* Jo jag vet. Fast man kan se det på många sätt. Någon skulle ju kunna "råka" utlösa brandsläcksystemet bara för att grisa eftersom man är sur på tillslaget, bara för att namna ett scenario.
Citat:
Det är ju inte alla som har sådana marginaler att de kan skaffa fram helt ny utrustning efter en sådan katastrof. Backuper vet man ju också hur det kan vara med - många förlitar sig (tyvärr) på RAID eller en sekundär backupdisk i samma burk.
(Själv hade jag jättefina offsitebackuper. Numera har jag lärt mig att man måste ha det i ett par olika världsdelar även om de så rör något torrt ekonomisystem...)
|
Köp en server från dell (billigast möjliga kostar väl ca 3') på 30 dagars faktura, betala fakturan efter förfallodatum med ett betalkort. När räkningen på betalkortet kommer drar man på betalningen i det längsta. Då har man dragit på betalningen i ca 80 dagar. Jag vet, det är oeiskt men om mitt företag höll på att gå i konkurs skulle jag rädda det. Dessutom, tillåter inte företaget en utgift om 3' extra på 80 dagar, då har man andra problem. Det är därför jag har _väldigt_ svårt att köpa att det hävdas att flera företag gått i konkurs pga tillslaget (eller rättare sagt att de inte haft servern tillgänglig). Känns som om man skyller på tillslaget men att det fanns andra anledningar.
Har man förlitat sig på RAID eller diskkopia i samma burk har man ingen backup. Tar man inte sin verksamhet mer seriöst än så? Då undrar jag hur seriös man är.
För de flesta skulle jag säga att det räcker med en offsitebackup hemma. Olika världsdelar är overkill, men det beror nog på vilken typ av verksamhet man håller på med *nudge*