Visa ett inlägg
Oläst 2006-07-10, 13:28 #55
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Citat:

Om det nu är så att det är ett riktigt brott som begåtts så vet man inte vad det finns för mekanismer i rummet man befinner sig. Därför är det betydligt säkrare för både person och bevis att fysiskt flytta materialet till en känd omgivning.
Visserligen har jag läst Cryptonomicon, men jag lovar att vi vare sig har magneter runt dörren eller några dolda sprängladdningar. :-). Det är faktiskt en serverhall och inte någon guerillabas eller underrättelsehögkvarter...

Citat:

Men en sak frågar jag mig. Om man nu har en verksamhet där datat på de servrar man har i colo hos en leverantör är så pass känslig att man går i konkurs för att de är otillgängliga under ett par veckor (vet inte exakt hur lång tid som gått sedan razzian, och hur lång tid det tog innan företagen kursade), då har man definitivt inte gjort sin läxa ordentligt.
Risk/konsekvensanalys? Backuper?
Det är ju inte alla som har sådana marginaler att de kan skaffa fram helt ny utrustning efter en sådan katastrof. Backuper vet man ju också hur det kan vara med - många förlitar sig (tyvärr) på RAID eller en sekundär backupdisk i samma burk.
(Själv hade jag jättefina offsitebackuper. Numera har jag lärt mig att man måste ha det i ett par olika världsdelar även om de så rör något torrt ekonomisystem...)
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat