Citat:
Det är fullt möjligt att på plats först och främst göra en första gallring av vad som kan vara relevant och sedan spegla det intressanta på plats.
|
Möjligt men definitivt inte ett krav. Du är inte den enda som arbetat med säkring av bevis. Iofs skall jag villigt erkänna att det för min del är några år sedan jag var aktiv. Men att på plats, i en lokal där man inte vet vad som finns omkring en, spegla data för att säkra bevis är inte att föredra.
Om det nu är så att det är ett riktigt brott som begåtts så vet man inte vad det finns för mekanismer i rummet man befinner sig. Därför är det betydligt säkrare för både person och bevis att fysiskt flytta materialet till en känd omgivning.
Citat:
Alltså - jag vet inte vad du har för rättsuppfattning, men jag ser det då inte som rimligt att Polis/åklagare i utredningen av vad som är att betrakta som ett skitbrott stövlar in (efter internationella påtryckningar och kanske en rejäl dos ministerstyre), stänger ner ett par hundra företags verksamhet, bär iväg med all utrustning, och sedan t o m vägrar lämna tillbaka både vår och vissa godtyckliga kunders saker. Ett antal företag har faktiskt kursat som en direkt följd av detta.
Så får det helt enkelt inte gå till i ett samhälle som ska kalla sig rättsstat. Straff utdöms av en domstol, inte av en vimsig vit/gråhårig åklagare som läst några "for dummies"-böcker.
|
Att göra husransakan i detta fall var ett märkligt beslut. Hur blir det med eniro och andra sökmotorer? Eller kommer man börja censurera torrentsökningar...
Men en sak frågar jag mig. Om man nu har en verksamhet där datat på de servrar man har i colo hos en leverantör är så pass känslig att man går i konkurs för att de är otillgängliga under ett par veckor (vet inte exakt hur lång tid som gått sedan razzian, och hur lång tid det tog innan företagen kursade), då har man definitivt inte gjort sin läxa ordentligt.
Risk/konsekvensanalys? Backuper?
Verkar som om fler skulle behöva ställa frågan "Vad händer om... " och "Hur löser jag ... om ... inträffar"