Visa ett inlägg
Oläst 2006-07-10, 11:55 #53
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
PRQ: Jag håller med dig om att en mängd oskyldiga drabbats av åtgärderna. Detta är givetvis djupt beklagligt och stämmer illa med min rättsuppfattning. Vad för företag har tvingats i konkurs av tillslaget? Om så är fallet är även detta mycket olyckligt.

Att allt kring TPB redovisats öppet är väl en sanning med modifikation, eller hur? Jag har inte kunnat hitta någon officiell redovisning över var TPB hostas eller liknande... Inte för att jag sökt så väldigt noga, men ändå.

Nu är det väl inte så att straff utdömts i detta fall...? Det som skett är att en mängd teknisk utrustning tagits i beslag. Beslag kan göras av en mängd anledningar, till exempel:

* Utredningsskäl - söka bevis eller där själva beslaget utgör bevis

* Säkra annans rätt, till exempel om något stulits eller befaras ha stulits, så tas det i beslag för att skydda denna annans rätt.

* Ett föremål kan tänkas bli förverkat av domstol, till exempel föremål som ej får innehas (vapen, olagliga substanser etc) eller föremålet kan tänkas bli förverkat så som brottsverktyg (föremål som använts vid brott kan förverkas till staten, sker väldigt ofta med datorer där datorn använts som brottsverktyg)

Det kan alltså finas en rad anledningar till beslaget. Detta borde dock framgått vid beslagsförhandlingarna, om ej förr, och det vore intressant att se tingsrättens beslut...

Det är inte heller förbjudet att ändra anledningarna till ett beslag allt eftersom nya uppgifter framkommer, även om även jag kan tycka att det stör mitt rättsmedvetande att man korrigerar sin hsitoria under det att utredningen pågår, men så måste det givetvis få fungera.