Tja
Jag kanske var litekortfattad förut men så här ligger det iaf till:
1. Jag kör XXXX antal installationer av ett bloggscript. Alla bloggar ligger i samma databas men i olika tabeller efter följade princip.
YYYYYY = 6 bokstäver som är automatisk genererade typ ewt345 eller kanske 34df4d, med andra ord jag har inte en susning egentligen men de ligger i samma databas efter nedanstående princip.
------------------------
YYYYYYY_namn //Blogg1
YYYYYYY_index //Blogg1
YYYYYYY_extra //Blogg1
YYYYYYY_ping //Blogg1
.
.
.
osv
YYYYYYY_namn //Blogg2
YYYYYYY_index //Blogg2
YYYYYYY_extra //Blogg2
YYYYYYY_ping //Blogg2
.
.
.
osv
YYYYYYY_namn //Blogg3
YYYYYYY_index //Blogg3
YYYYYYY_extra //Blogg3
YYYYYYY_ping //Blogg3
.
.
.
osv
Tänk att jag har XXXX antal bloggar i samma databas och sen vill jag ändra ett fält i tex alla "blogping" fält som ligger i alla tabeller som heter YYYYYYY_ping. Dvs det finns ett fält per installation och har jag XXXX installationer blir det ganska många.
Det jag behöver är alltså någon slags kod som söker igenom alla mina tabeller i en databas efter fältet "blogping" och sedan ändrar värdet där. Det kan väl inte vara så svårt tycker jag, det är ingen Rocket Science direkt. Jag kan ju tex ladda hem hela databasen och söka igenom och ändra det jag vill med tex en vanlig texteditor - dock kanske det inte är det optimala precis men det fungerar B)... lite jobbigt bara när databasen blir allt för stor..
Well, jag använder ett antal Linux servrar som har MySQL - 4.1.19-standard eller nyare.
Om någon knåpar ihop ett litet php-script som fixar detta så betalar jag för tiden å 700:- exkl moms. (borde väl bara bli en timme)
Det finns en hel del info på dev.mysql.com men jag kan liksom inte få ihop det i ett php script el liknande...
Trevlig helg!
Jonas