Visa ett inlägg
Oläst 2006-07-06, 10:55 #9
ChSus avatar
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem
ChSus avatar

Reg.datum: Jun 2006
Paul Graham är en person jag ofta finner ha konstiga åsikter, men just den här artikeln han har skrivit om hur man "nyttjar media", den är mycket intressant:

http://www.paulgraham.com/submarine.html

Att skriva pressreleaser är ganska tidskrävande, det kan lätt ta 3 veckor att få en text att mogna. Man får lägga ned den, läsa igen, se om det finns tvetydigheter, se om saker kan tas bort, se om den är allt för "säljande", känna sig för om den tilltalar sin målgrupp, bestämma sig om man spretar för mycket i sitt budskap och istället bör fokusera budskapet. Att som programmerare skriva pressreleaser kan vara lite av en "kill your darlings"-upplevelse, man älskar alla sina coola finesser, men en pressrelease kanske inte har tid/utrymme att nämna alla.

Kan du skriva om dina egna saker och få det intressant, att ha med någon information utöver "jag finns, besök mig, använd mina tjänster", då kommer det att läsas, och då kommer bloggar kommentera. Ex. du har startat ett mejeri, då tar du med någon marknadsinformation du har, tex "vi äter dubbelt så mycket glass på sommaren, och då äter vi ändå 5 glassar om dagen på vintern", "keso är ingen storsäljare längre, fast den bara har 4% fetthalt, folk äter bara bredbar glass". I texten så framgår det att det är mejeri.se som står för budskapet.

Hajja? Som sagt, det är lite vagt och abstrakt att skriva generellt om PR och i slutändan handlar det bara om att synas (och förstås) i mängden på ett attraktivt sätt.
ChSu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat