Citat:
Med trimmande menar jag att om du använder char för något som egentligen är av variabel längd lär du vilja trimma bort space för att kunna göra vettiga jämförelser/utskrifter. Jämför funktionen "trim" som förekommer i de flest språk (i anslutning till strängar).
|
Trimmningar behöver ej göras. Att välja CHAR istället för VARCHAR har endast betydelse "bakom kulisserna", dvs i databasen. När du hanterar datan så blir det alltså inte en massa onödigt tomrum. Ur användningshänseende är alltså CHAR och VARCHAR exakt lika. För att vara extra tydlig, du behöver alltså inte använda trim() eller motsvarande funktion för att tömma strängen på extra fluff
Citat:
Och vad är det du saxat egentligen? Vad vill du säga med det? Ärligt talat tycker jag det är ofta du Blackex kommer med inlägg som känns gripna ur luften och inte alltid helt relevanta. Ibland (som i detta fall) känns det mer som ett reultat av en googling än ett relevant svar. En orsak skulle kunna vara att du (liksom jag gör ibland) tänker i flera steg och att dina inlägg saknar några associationssteg och därför blir obegripliga.
|
Du har förmodligen rätt

Jag trodde att jag var tydlig. Jag saxade från MySQL manualen. MySQL, antar jag, är den databas som de flesta här använder. Sidan som jag saxade ifrån handlar om hur man får bättre prestanda genom att använda olika tekniker.
Dokumentationen bekräftar alltså det som jag säger. Allt kolumner med fast storlek går snabbare att accessa. Använder du VARCHAR tar det mindre utrymme, men går långsammare. Därav mitt ursprungliga tips om att använda CHAR och inte VARCHAR.
Förstår du relevansen nu?