|
Medlem
|
|
Reg.datum: Jun 2006
|
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2006
|
Om servern skickar en P3P header så får den inverkan på alla kakor. Både de äkta 1:a parts kakorna och de "falska". Och jag kan hålla med om att det kan bli lite konstigt. Den som sätter en P3P header kanske inte borde kunna uttala sig om de falska kakorna.
Jag tror dock att detta i praktiken inte har så stor betydelse. P3P headers används väl normalt endast när man vill sätta 3:e parts kakor? Och fungerar endast på IE6 och IE7.
Men om jag skall återgå lite mer till ämnet så är det väl så att det i slutändan är en fördel med att använda sig av JavaScript för att sätta kakorna. På detta sätt kan man verifiera att det är en riktig besökare man räknar - och behöver inte oroa sig för alla robotar som är ute och surfar. Det borde i slutändan göra resultatet mer korrekt. Visst, många har stängt av JavaScript, men den delen av användare är nog minimal.
Hellre att resultatet visar att besökarna är lite färre än vad det egentligen är, än tvärtom.
Min erfarenhet är att det finns hundratals robotar som endast accessar några sidor då och då. Dessa robotar är svåra att identifiera som robotar. Och har man ett analyssystem som inte kan skilja på dessa robotar och vanliga besökare så visar oftast resultatet att man har flera besökare än man egentligen har...
Använt rätt så är det alltså ett plus att involvera JavaScript vid mätningar.
|