Klumpigt av mig att inte nämna att detta baserar jag på det jag fått höra av de som varit aktiva längre än mig i hv och som jag anser ha koll på läget. But here it goes.
Inte attraktiva i den bemärkelsen att arbetet som måste läggas ner för att få tag i ett dugligt vapen. Då är det lättare att få tag i andra vapen där man inte behöver lägga ner lika mycket energi. Dvs. leta upp en hemvärnsman som har vapnet i hemmet, göra inbrott i hemmet och leta upp det isärplockade vapnet som _ska_ vara utspritt i hemmet, plocka bort vapenlåset som är ytterst känsligt, så pass känsligt att det kan utlösas även när rätt person ska stoppa i nyckeln och låsa upp. (Detta låset ska enligt vissa ska vara omöjligt, jag har inte försökt iaf)
Det är med detta jag menar attraktivt. Visst är ak4an ett högst dugligt vapen men som sagt, man måste göra en hel del för att få tag i ett fungerande såvida man inte bara knattar fram till en hvman under övening och snor det.
Sen angående ammon så har jag för mig att de dragit tillbaka så att det inte ska finnas ammo i hemmen. dock ej säker på detta så det för man ta med lite socker.