Visa ett inlägg
Oläst 2006-07-02, 23:39 #18
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Paragraf 7-undersökning? Hehehe, jo det skulle se ut det, en sådan tar uppemot tre veckor... Då har vi råd med 1000 hemvärnsmän som alla befunnits så pass mentalt friska att de kan få fängelse om de begår brott, väldigt nyttigt att ha som underlag...

Det är åter igen väsentligt mycket fler andra vapen inblandade i brott än de som kommer från HV.

Ammunition har alla hemvärnsmän hemma, men inte mer än 80 patroner omjag inte minns fel, det skall räcka för att de skall kunna lösa inledande uppgifter och ta sig till samlingsplatser där de skall kunna få med utrustning.

Det är dessutom väldigt enkelt att få tag på ammunition, ruskigt mycket enklare än vapnen i sig. Det behövs till exempel bara en kompis i försvaret (!) eller en som håller på med jakt för att få tag på rätt typ av ammunition. 7,62 och 308 Winchester är väl samma ammuniton om jag inte missminner mig, de kostar dessutom väldigt lite...

Hemvärnsmannen kan dessutom säkerligen ha myglat undan ett par askar vid någon övning... För övrigt tyckte jag mig läsa att man trodde han avfyrat 50 patroner, men jag kan ha läst fel, poch det var inte mycket i mina ögon (med tanke på att man skrev att det var ett mindre krig).