|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Det är väldigt vanligt att anställda lämnar företag för att starta eget. Särskilt när det är frågan om kunskapsintensiva företag där de anställda utgör företagets viktigaste tillgång. Du kommer alltså att utsätta dig för en risk oavsett hur du gör. Säljer du produkter via t ex en webbshop är du lite mer skyddad. Grossister och tillverkare brukar försvara sina återförsäljare mot ”skadlig” konkurrens, genom att erbjuda föredelaktiga avtal och rabatter till gamla kunder.
En lösning på problemet kan faktiskt vara att anställa en 14åring. En 14åring har inte samma möjligheter att stå på egna ben och kommer därför inte vara lika angelägen att dra igång något eget i större skala.
Har du en lösning på någon typ av tjänst, så kan det finnas möjlighet för dig att söka patent. Då är du skyddad emot att någon snor din idé.
Annars är det som sagt väldigt vanligt att anställda lämnar företag för att starta eget. I stort sett alla egenföretagare jag känner har gått den vägen. Ännu värre blir det om de tar med sig dina kunder. Inte helt ovanligt bland aktiemäklare, revisorer och jurister (och säkert även programmerare och webbdesigners).
Jag har haft tre webbutvecklare det senaste året. De första två var jag inte alls nöjd med. Men i mitt fall finns det ingen större risk att de startar egna verksamheter inom min bransch. Kodandet är helt enkelt en så liten del av verksamheten. Det jag ville ha sagt var bara att det kan vara svårt att hitta bra folk. Så man måste tyvärr prova sig fram ibland.
Ursäkta om det här inte riktigt var svar på din fråga. Det finns helt enkelt inga riktigt bra svar att ge.
|