Citat:
Ursprungligen postat av Storen
Citat:
Originally posted by -Kristofer@Jun 29 2006, 21:04
Citat:
Originally posted by -Storen@Jun 29 2006, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer
Man kan dock avtala bort lag / lägga in förbehåll osv m.h.a. avtal..
|
Har väldigt svårt för att tro att man skall kunna avtala bort lagkrav...
|
Givetvis kan man avtala bort lag där det uttryckligen i lagtexten inte står något om att lagen i fråga ej får avtalas bort. Exempel på sådana lagar är konsumentköplagen, den kan inte avtalas bort.
Har du läst någon juridik alls? Känns som att du mest gissar...
|
Ja, jag antar bara och skriver utifrån mig... De svar som kommer ger mig då förhoppningsvis mer info. Därför skriver jag inte i bestämd form
Att avtala bort lagar låter konstigt för mig, men jag tänker väl kanske på rent brottsliga handlingar... Köplagar och andra krav som sker i gott syfte kanske ( som du beskriver) kan förhandlas bort..
|
Precis som man kan avtala bort äktenskapsbalken (till stor del) med äktenskapsförord kan man med kontrakt avtala bort köplagen (till stor del). I köplagen står det ofta något i stil med "om inget annat avtalats".
Kan slänga in lagrum också, blev själv lite nyfiken och tittade.
KöpL 3§
"Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna."
Det är sent och jag orkar inte tänka efter så mkt, men om de du köper av förlorar på att du säljer vidare så skulle jag tro att de har petat med något hinder någonstans. Det känns inte som något man "glömmer" att tänka på.