Visa ett inlägg
Oläst 2006-06-29, 12:58 #12
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Jo, jag vet hur man skapar en cookie, både server-side och med Javascript.

Men vi diskuterar väl möjligheten att använda cookies för t.ex. besöksstatistik på annan server än den som sidan visas från. Den lösning som de "gamla" statistiktäjnsterna provade var ju att sätta cookien med hjälp av en bild som laddades från den andra servern. Det kallas numera 3-parts-cookie, av de spärras oftast per default i webbläsare numera. GA:s alternativ, då man använder Javascript för att sätta en cookie från den sida där besöken ska räknas, även om statistiken sammanställs av Google, tycker jag är bra. Det är enklare än att upplåta en subdomän att peka om, som ni gör i ert system. Skillnaden är att med GA missar man att sätta cookie på de besökare som inte har Javascript aktiverat.

Åter till ursprungfrågan: För att ge exemepl på kod som kan laddas från tredje-part, men som sätter en cookie från den "besöksräknanade" sidan, så kan i princip vilket exempel som helst användas. jag har lite kod på frisim.com/sokajax.js (i funktionerna GetCookie och SetCookie) som du kan använda, men det finns säkert finare exempel om du googlar på [Javascript set cookie].
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat