Citat:
Originally posted by Fulton@Jun 28 2006, 08:01
Svar ja, javascript cookies är inte 1:a parts även om de fås att verka som det. Att använda dessa är inte något specifikt för GA, utan det finns andra som gör samma sak eftersom de inte klarat av att bygga system som kan sätta riktiga 1:a parts server-side cookies.
|
Jag förstår vad du menar. Men i praktiken är det viktigaste att få så bra mätresultat som möjligt. Och då har det inte någon betydelse om det är riktiga 1:a parts server-side kakor eller 1:a parts "fusk" kakor. Effekten blir densamma. Och ur ett praktist perspektiv måste du väl hålla med om att det är mycket lättare att använda Google Analytics system där man endast klistrar in lite javascript på sin hemsida, jämfört med att ändra i sin php/asp/... kod?
Är det inte snarare så att det är många mätsystem som inte klarar av att sätta 1:a parts cookies överhuvudtaget? Det måste väl isåfall anses vara ett större problem, då mätresultaten inte blir lika tillförlitliga?
En nackdel med att använda 1:a parts "fusk" kakor är om man har ett system som använder sig av ett shoppingsystem som levereras via en annan domän. Då kan mätresultaten bli felaktiga. Detta tror jag inte är ett problem om man använder sig av äkta 1:a hands kakor. Jag läste om denna problematik i en blogg som jag följer:
http://cutroni.com/blog/2006/06/25/h...party-domains/
Fulton: Kanske någonting som är värt att nämna i en kommande artikel?