Nykomling
|
|
Reg.datum: May 2005
|
|
Nykomling
Reg.datum: May 2005
|
Jag vet inte heller hur amerikanska hjärnor fungerar eller hur de skiljer sig från europeiska men jag vet att det finns en del litteratur inom ämnet prissättning.
Jag har bl.a. läst Kotler som är en slags "guru" inom marknadsföring och dessutom amerikan så han lär ha koll på det. I hans bok står det bl.a. att kunder ofta har svårt att komma ihåg det exakta priset på en produkt men att de är medvetna om prisnivån produkten bör ligga på som de sedan använder när det värderar produkter.
Sedan kan det vara smart att dela upp priset i avbetalningar i de fall de en totalsumma av 500 dollar kan vara för hög kan man istället överväga att ta 50 per månad.
Vad det gäller din fråga om huruvida man ska ta betalt .99 eller 00 så beror det lite på produkten. En exklusiv produkt ska helst inte sluta på .99 eller liknande.
Kotler pekar också på en studie då efterfrågan på en produkt ökade med 30 % då priset höjdes från 34 till 39 men inget alls då den höjdes från 34 till 44 $.
Några andra forskare menar att priser som slutar på .99 kan vara effektiva om de inte används för flitigt men är bäst i följande fall:
Då kunden köper produkten sällan
Då kunden är ny
Produkt design varierar över tiden
Priserna varierar beroende på säsong
Kvalitet eller storlekar varierar bland olika affärer
|