Nykomling
|
|
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
|
Tar upp denna tråd då jag har lite information om FSdata.
Jag har sedan hösten 2005 kört med VPS från Servint och jag bara säga att dom är grymma! Allt fungerar, klanderfri support, humana priser men dom ligger som bekant i USA.
För att korta ner pingtider så bestämde jag mig för att prova FSdata då dom erbjuder VPS till en vettig peng.
Presales:
Eftersom dom ganska tydlig anger på sin sida anger att ingen eller väldigt begränsad support tillhandahålls (om man inte betalar 395kr för guldsupport) och deras information på sidan gav frågetecken så ringde jag dom.
Dom svarade direkt. Dock hamnade jag hos fel person då deras talsvar inte är uppdaterat med valet VPS. När jag tillsist kom fram till en säljare så fick jag svar på mina frågor. Tex att DNSen ligger på deras server och inte på VPSen och att även backup ingick i deras VPS hosting paket och inte bara i VPS Plus paketet.
Överhuvudtaget så var dom hjälpsamma och försökte svara så gott dom kunde.
Installation:
Installationen av VPS var klar efter nån timme. Klart att logga in!
Eftersom jag inte använt Plesk tidigare utan Cpanel så började jag orientera mig.
Ganska snart visade det sig att installationen hade en hel del att önska.
På kära ServInt försågs man med en begginers guide så att bara man är läskunnig kan konfigruera servern så att den blir körbar.
Hos FSdata så hänvisar man till Plesk/SWsoft dokumentationen. Kanske är det bara jag som är dum i huvudet men vart och varannat val i dokumentationen är inte tillgängligt hos FSdata. Licensen räcker inte till om jag fattar rätt.
Dokumentationen för CentOS var inte heller mycket till hjälp då mycket styrs från Plesk.
Supporten:
Även här måste jag vara dum i huvudet. I välkomstbrevet hänvisas man till en speciell webadress där man ska kunna logga in för att få support. Sagt och gjort så loggade jag in. Onlinedokumentationen/FAQ hjälpte inte mycket inte ett ord om just VPS. Kanske finns det inga vanliga frågor om VPS? Kanske är det bara jag som har frågor?
Eftersom jag hade samlat ihop några frågor så skickade jag dessa till helpdesk, dock är det inte självklart vilket formulär man ska använda. De olika valen på inloggningssidan leder bara till ett och samma formulär. Under kontakta oss så ombedes man att logga ut för att logga in på nytt om man vill komma till helpdeskformuläret.
Vid lunch nästa dag hade jag inte fått svar så jag provade att ringa helpdesk. Där får jag svaret att jag ska kontakta dom och komplettera mitt ärende online. På min fråga varför dom erbjuder ett telefonnummer när dom ändå inte kan svara på något så fick jag ett generat fniss. Jag tackade och la på.
Uppsägningen:
De generade fnisset ovan fick mig att se rött så jag bestämde mig för att höra med supporten vad dom hade för policy för uppsägningar för konton som bara använts i 1 dag.
Avtal är avtal fick jag till svar du får snällt betala startavgift och 3 månader och det är ju inte vårt fel att du inte fattar hur en VPS administreras
Visst är det så att man ingått avtal så ska jag inte gnälla men hade jag varit i deras skor hade jag kanske sagt, betala startavgiften så är vi nöjda.
Summering:
Förvänta dig inget av FSdata. Dom kommer bara att sätta upp en VPS med Plesk och skicka fakturan sen är det upp till dig att lösa resten.
FSdata har en lång bit kvar med att själva få ordning på sin VPS produkt, det är framförallt dokumentationen för just deras lösning saknas. En nybörjarguide skulle säkert var uppskattat av fler än mig.
Hur det går med mitt helpdesk ärende återkommer jag till för det har dom inte svarat på än.
|