Visa ett inlägg
Oläst 2006-06-21, 21:11 #10
mathias.ks avatar
mathias.k mathias.k är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 27
mathias.k mathias.k är inte uppkopplad
Nykomling
mathias.ks avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 27
Jonny: inte samtliga kanske. Men så många som möjligt.

Vad jag försökte förklara (kanske inte jättetydligt) var att vi gör en egen "kreditbedömning". i stället för att låta ACME avgöra vem som skall får faktureras eller inte gör vi det baserat på egna kriterier. Genom att använda Upplysningstjänst (fast årskostnad) som ger oss underlagen kan vi själva bestämma vilka som får faktura eller inte.

Sedan skickar vi så många som möjligt till ACME. Det är väl främst för att det ger en snabbare likviditet, mindre administration etc.

Man vill ju minimera antalet kunder som "tvingas" erbjudas kortbetalning. Det finns ju trots allt väldigt många som har en bra ekonomi men som någon enstaka gång har gjort en miss. Vi har helt enkelt kalkylerat hur många som hamnar i det spannet och hur stor del av dem som skulle falla bort om de inte får handla mot faktura. Antalet som då får handla och som gör det överstiger snabbt kostnaden (5000:-/år) för Upplysningstjänst.

Det finns ju också många som helt enkelt inte kan betala med kort för att man beställer för firmans räkning etc. Ett företag som omsätter 10 milj med en anmärkning är ju inget problem. Dem får man ju betalt av.

Så det handlar om att ha kontrollen själv istället för att upplåta den till någon annan samtidigt som man i så stor utsträckning som möjligt minskar administration. Men också isolerar potentiella "icke betalande" kunder.

Och som svar på din fråga: nope, ACME fixar inte det utan man måste isolera kunderna som skall få kortbetalning själv.

Blev det tydligare? :-)
mathias.k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat