Visa ett inlägg
Oläst 2006-06-19, 18:07 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Hej alla,
Jag har lite funderingar kring detta och de regelverk det pratats om.

Jag hade fått för mig att regelverket gick något i stilen:
Orginalfaktura
Påminnelsefaktura (en tid efter att orginalfaktura förfallit)
Påminnelse2 (efter ytterligare en tid)
Kravbrev (med eller utan stämpel)

Ett otal inkassobolag erbjuder vad de kallar "stämpelservice" som rent och slätt
innebär att du köper rätten till att använda en stämpel av dem som säger något i stilen "vid utebliven betalning överlämnas ärendet till INKASSOBOLAG AB" under en viss tid.
Att köpa en sån "stämpeltjänst" kostar runt 3-5000:-/ex per år och kanske är lönsamt för vissa verksamheter för att få in sina fordringar.

Att sedan ta steget att anlita ett inkassobolag och kontinuerligt lämna över fordringar löpande kan bli såväl dyrt som riktigt surt för dig som näringsidkare - efter den erfarenhet jag har är väl bäst att tillägga. Jag hade betalt årsavgift grundavgift" och bolaget i fråga skulle endast ta påminnelseavgiften och ev kravavgift och ränta för egen räkning dvs jag skulle få mina pengar och inkassobolaget skulle ta avgifterna...alla glada tänkte jag och passade över ett antal fordringar som växt till en hög.

Tiden gick...hörde inte ett knyst...ringde men kontaktpersoner fanns inte kvar eller var upptagna..

Sen började jag få fakturor av inkassobolaget...på kostnader för mina egna kundfakturor.

Eftersom jag gjort som jag uppfattat var "god faktureringssed" enligt ordningen härovan, så hade en
faktura på ett par tusen kronor fått flera hunda i avgifter och straffränta.

Och då slutkunden endera bestred fakturan (trots kopior på skriftliga beställningar etc) eller att de inte lyckades med inkassouppdraget landade kostnaden till bolaget på mig !!

Dvs först betalar man 4000:- ex moms i årsavgift.
När man sedan använder stämpel och skickar över uppdrag - misslyckas dem med sitt uppdrag blir jag dubbelt blåst!

Jag är inte längre kund till dem (ACompanyMakingEverything)
---

Sen för inte så länge sedan så var jag knappt en månad sen med en leverantörsfaktura (telefoni) och inrutad som man är buntar jag ihop fakturor och betalar alla på en gång och utan att komma ihåg datum exakt så betalades alla via internetbank den 12:e.

Ett par dagar senare får jag ett inkassokrav med besked om att ärendet var på väg till kronofogdemyndigheten.

Vid kontakt med telefonileverantören, meddelade han att de slutat med påminnelser och skickade alla sina obetalda fakturor till inkassopartner som skickade krav direkt. Enligt honom helt lagligt och i sin ordning.

Och trots att jag kunde påvisa att den betalats och satts in på deras konto den 12:e som var samma dag som inkassobolaget skickat ut sitt krav så var det enligt dem mitt fel att detta inte synkats hos dem och jag fick massa straffavgifter som var större än fakturans grundbelopp.

Det jag vill ha segat med detta är att det finns något som heter "god inkassosed" - men det har jag bittert fått erfara att det endast är rekommendation. Och att om du skickar en faktura med 10 dagar netto förfallodagar, så kan du skicka krav och ärendet till kronofogden dag 11

- så jäkla illa har jag förstått att det är !
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat