Supermoderator
|
|
Reg.datum: Sep 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Sep 2003
|
Till att börja med ska du bestrida inkassokravet direkt till Visma. Har du bestridit kravet är ärendet tvistigt och får inte utgöra grund för ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om Visma trots detta ansöker om BF bör du anmäla Visma till Datainspektionen då det strider mot god inkassosed. (Datainspektionen är tillsynsmyndighet för inkassoverksamhet och kan inleda tillsyn.)
Visma måste vara det värsta jag inkassobolag jag haft att göra med. Det var helt omöjligt att kommunicera med dem på ett vettigt sätt - i mitt fall fick jag uppdragsgivaren att dra tillbaka ärendet varefter vi gjorde upp i godo.
Detsom inte riktigt framgår av din text är vad kravet egentligen gäller. Du ska ha fått en faktura och i normala fall en påminnelse innan ärendet överlämnas till inkasso.
Har du fått fakturan? Är det ett legitimt krav? (bör ju inte vara det om du inte är kund hos dem) Har du tidigare bestridit fakturan direkt till företaget? Om du har bestridit tidigare bör du omgående informera Visma om detta.
Om kravet är utställt på dig som privatperson syns inte en ansökan om betalningsföreläggande i en kreditupplysning - ansökningar syns endast på företag. Det är först om du inte bestrider ett föreläggande från KFM som du kan få en betalningsanmärkning. Du måste också ha delgivits för att kunna få en anmärkning.
[Flyttade tråden; tyckte den pasade bättre här]
|