Citat:
Ursprungligen postat av jomper
Vad kostar det att få hjälp av en redovisningskonsult ungefär? Jag har enskild firma och fakturerar kanske 20-30 gånger om året på sin höjd, om det nu spelar någon roll.
|
De allra flesta debiterar förmodligen per timme. Jag tror den normala timtaxan ligger på 300-600 kr för redovisningskonsulter.
Den stora frågan är hur många verifikat du har; det styr större delen av tidsåtgången.
Citat:
Ursprungligen postat av Flotec
Fördelen med att sköta bokföringen själv är att man får bättre kontroll på ekonomin. Sen är det ju inte speciellt svårt. I början kanske det känns lite krångligt men ju mer man håller på desto snabbare och enklare blir det.
Om det är någonting man behöver ha koll på som egen företagare är det ju ekonomin. Det andra kan man väl låta andra sköta.
|
Jag håller inte med. Jag har dels inte tid att sitta och försöka bokföra. Dessutom räcker det med ett litet tips för att spara in hela kostnaden. Det viktiga är att fokusera på kärnverksamheten.
Det är mycket viktigt att ha koll på ekonomin; men jag anser mig få fullständig koll genom de rapporter jag får månadsvis.