Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Mar 2004
|
Åååh..vad jag vill skriva i denna tråden. Har troligen skrivit och raderat ~2 A4 vid det här laget.
Jag har en känsla av att det hela kommer sluta i pajkastning i stil med förra gången jag gjorde ett medborgargripande av en spammare här på WN (betänk detta, förra gången någon smutskastade mig anonymt här tog det ca 30 minuter att ta reda på vem det var och få ur vederbörande ett indirekt erkännande. Den här gången är tänker jag inte vara snäll nog att inte hänga ut avsändare av dylika inlägg).
However, without further ado, min slutsats av det hela är enkel och kort:
Är intäkterna stora nog att kompensera sömnförlusten vid dåligt samvete?
Mattias har gjort det valet på 2v.se. Jag har gjort det valet. Jag misstänker att de flesta här på WN som lever på reklamintäkter har samma val, sedan vad de har valt är kanske inte alltid samma som det valet jag gjorde.
Det finns enkla vägar till pengar på nätet, en del av dem är mer tvivelaktiga än andra. Jag förstår zpd till fullo. Spam är sjukt tråkigt. Ett av problemen är definitionen av vad som är spam. Vart går gränserna? Är 2v.se helt plötsligt "ok" nu eftersom det länkas ut? I mina ögon är sidan fortfarande fruktansvärt menlös och helt utan själ. Den bidrar inte med något till .SE eller till besökaren. Det är ingen ny information som presenteras, det är ingen ny sammanställning, inga nya sökmöjligheter. Bara en ny permutation av ord som google kanske luras att tro är unik.
WN hade kunnat vara ett seriöst forum där vi på en mogen nivå kan diskutera vart gränserna går. Man skulle nästan kunna ha någon form av BBB (Better Business Bureau) som anger riktlinjer dess medlemmar skall följa. De riktlinjerna behöver inte vara att allt tvivelaktigt skall vara förbjudet, men en frivillig TOS man väljer att följa eller inte (och följdaktligen väljer om man vill vara medlem eller inte). Problemet är att de riktlinjerna dras ofta av personer som inte har ett ekonomiskt intresse i "branschen". Om mr Linux-från-scratch och internet-skall-vara-reklamfritt skall bestämma så är ju inte ens annonser ovanför fold ok. Bara för att något råkar vara lagligt så betyder inte det att det är (spam, djurporr, the pirate bay, klickfraud, citering av andras material) något en seriös webmaster skall syssla med.
Det är ett förbannat hymlande om detta ämne på WN och det görs inte bättre av att en hel del personer här inte är särskilt intresserade av att berätta vad de egentligen tjänar pengar på. Jag efterlyser en konstruktiv diskussion på vad som är spam och vad man egentligen bör eftersträva att uppnå som webmaster på .SE.
-------
2000 inlägg. Vet inte riktigt om jag skall gråta eller skratta. Kan nån resetta min postcount? ;(
|