Ämne: Min hemsida
Visa ett inlägg
Oläst 2006-06-13, 10:13 #54
teamwebs avatar
teamweb teamweb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
teamweb teamweb är inte uppkopplad
Medlem
teamwebs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Priset är rätt normalt och kanske ganska billigt. Det gäller att du som kund gör en tydlig kravspec på vad som ska ingå och vad som Inte ska ingå. Och då gäller det att speca allting (man kommer på) och detta jobb bör ta rätt lång tid att komma fram till.

När det gäller designen så tycker jag att din skiss är just en skiss. Man kan inte räkna med att kunden kan design utan som utvecklare brukar man ta skisserna med en lätt nypa salt. Tyvärr tror många kunder att dom är kungar på design och hänvisar till sin powerpoint eller excelfil. Då kan man göra som vi brukar göra, ta fram ett förslag tillsammans med offerten, oftast bara att snabbt utkast men något som visar på hur det kan se ut. Godkänner kunden både offerten och utkastet så är allting grönt.

Många kunder borde gå Beställarkurs - Steg 1 nånstans för ofta får man verkligen jobba med kunden med att ta fram kravspecen. Detta jobb syns oftast inte helt vid slutdebiteringen, dvs utvecklaren har fått betala för utbildningen.

En annan sak som slår mig och säkert andra är att du inte verkar ha gjort en budget på utgifter och intäkter. Hade du gjort det och förmodligen (pessimistisk budget) kommit fram till att du knappast hade råd med vare sig dyr server eller konsulttimmar för webbshopen. Då hade du valt spår två, dvs billig host och OsC istället och sedan när allting rullar på uppgraderat till något större.

Designen från Digifactory är snygg, ljus och enkel. Något som säkert tilltalar de flesta. Funktioner ligger där dom ska vilket säkert ökar på köp.
teamweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat