Citat:
Ursprungligen postat av hundserver
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Bodström är den enda justitieminister sen sjuttiotalet som gjort något. Jag tar hellre en politiker som försöker göra saken än en som bara snackar en massa och aldrig kommer till skott. Jag tror ärligt talat att det inte hade spelat någon som helst roll vilken justitieminister (oavsett riksdagsparti) vi hade haft, det här hade hänt ändå förr eller senare.
Jag försvarar inte hans åsikter eller handlingar, det får han klara själv, men tänk om fler politiker inte bara snackade utan faktiskt försökte göra något.
|
Håller jag med om! vore kul att se Mer verkstad och mindre snack
|
Det Bodström lyckas med är att synas mycket i massmedia. Sådant ger intryck av mycket verkstad och lite snack.
Det var och en kan tänka på är att de flesta justitieministrar vi har haft i detta land har inte innan sin ministerpost varit verksam inom rättsväsendet. Bodström kommer som brottsmålsadvokat mer eller mindre inifrån. Han har med egna ögon sett och upplevt de brister som finns inom polis, åklagarväsende, domstolar och kriminalvård.
I stället för att ta itu med de brister som finns när han blir justitieminister, sätter han genast igång att med hull och hår försvara dem.
Det jag minns starkt av Boströms aggerande som politiker är från ett möte jag var på. Han fick en massa frågor och svarade på dem. I alla fall. Efter mötet stod Bodström och hans folk från justitiedepartementet och diskuterade. Jag gick fram till dem och lyssnade. Det enda det pratade om var hur skickligt Bodström hade undvikit att svara på frågorna. Då tänkte jag: "Är det detta det går ut på, att undvika att svara på frågor." Sedan den dagen har jag förbaskat svårt att respektera dessa människor. Vilket förakt mot dem som ställer frågorna.