Citat:
Originally posted by JonathanS@Jun 9 2006, 14:07
Att det här går igenom beror på mycket hårt arbete från den svenska ombudsföreningens sida.
|
Här följer min personliga uppfattning av ombudsföreningen Registrars.se efter att det ombud som jag representerar har varit medlem i 4 månader.
- - - - -
1) Registrars.se:s hemsida har inte uppdaterats på över tre månader. Även om det pratats i över ett halvår om att det ska komma en ny hemsida och det skapats en blogg, så skadar det ju inte om åtminstone länken till bloggen distribueras ut till medlemmarna via e-post. Alla medlemmar hade inte möjligheten att närvara vid ombudsmötet 29/5, då jag antar att det informerades om bloggens existens.
2) I mitten av mars hölls årsmöte för Registrars.se. De medlemmar som inte kunde närvara vid årsmötet har ännu inte officiellt informerats om vilka som ingår i den nya styrelsen eller vad som beslutades på årsmötet.
3) Inga protokoll från årsmötet eller eventuella styrelsemöten (inkl. möten med IIS) har gjorts tillgängliga för medlemmarna under de senaste tre månaderna. När jag frågat om protokoll så verkar de inte att gå att få i sin helhet utan det önskas att jag ska specificera vad för information som jag är intresserad av.
4) Brev till
[email protected] besvaras inte. E-postadressen nämns i och förvisso inte på hemsidan, men det var den e-postadressen som var Reply-To när jag fick fakturan för medlemsavgiften. Jag tycker således att det är rimligt att anta att det är en giltig kontaktadress eftersom brev dit inte heller studsar (så någonstans har de breven tagit vägen).
- - - - -
Jag har för styrelsemedlem i Registrars.se uttryckt, innan ens det ombud som jag representerar för fyra månader sedan formellt blev accepterad som medlem, att jag är intresserad av att engagera mig i ombudsföreningen eller någon av dess undergrupper. Uppfatta således inte ovanstående som kritik eller gnäll från någon som inte vill engagera sig eller som vill åka snålskjuts på andras ideella engagemang.
Föreningen Registrars.se möjlighet att påverka och göra nytta bygger på ideellt engagemang från dess medlemmar, men när man som medlem inte verkar kunna få information om vad som pågår och vad man kan hjälpa till med så känner man sig ganska maktlös och som man inte har något att säga till om.
Jag vill däremot ge en elogé till Registrars.se nya ordförande som verkar ha viljan och engagemanget att förändra ovanstående. När jag väl luskat ut vem som var den nya ordföranden (genom att ta direkt kontakt med föregående ordförande) och skickat mina frågor direkt till honom, tog han sig tid och gav mig ordentliga svar. Den nya ordföranden verkar även informera flitigt på den nya bloggen. Jag skulle däremot gärna sett att detta initiativ hade tagits tidigare inom Registrars.se och att medlemsinformation via e-post eller annat elektroniskt medium hade prioriterats högre än vad det gjorts under (åtminstone) de senaste tre månaderna.