Tack för era svar, jag borde kanske ha sagt det från början att servern ska hosta ASP.NET sidor och kommer därför drivas av windows 2003 server och IIS6. Tillsammans med MySql 5 (och kanske även MS-SQL Express). Min budget är inte heller helt obegränsad och ligger upp till 20k för själva servern.
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Skaffa snabbare hårddisk när du lix håller på 
|
Är det värt skillnaden mellan 10000 RPM och 15000 RPM. Det andra valet är i så fall
2x 73GB SCSI Ultra320 (15000rpm)? Och alternativt byta ut eller utöka(
är dock medveten om att 1850 endast tar två hårddiskar) när man är behov av mer.
Citat:
Originally posted by -grazzy@Jun 9 2006, 00:50
dr grazzys patenterade megatips: kör två separata burkar, en för apache med relativt lite kräm och en feting för databasen.
|
Detta är och vore självklart bäst. Men känner i dagsläget inte att jag har den möjligheten. Dels för att det kostnadsmässigt drar iväg lite. När man behöver mer plats hos sin ISP, och vet inte vart man hittar 2x rimliga servrar runt 20k? Men som du även säger så är det ju en bra expanderings möjlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Om du kikar på 2850 kan du få till hotswap på diskar och nätagg.
[...]
Beställ inte via webben. Det lönar sig att prata med Dells säljare och pruta, pruta, pruta 
|
2850 verkar visserligen också bra, med möjlighet att expandera med fler hårddiskar. Dock är den ju lite dyrare och priset för hosting brukar gå upp efter U's. Får tänka över det dock.
Tack för tipset att pruta, skall självklart göra så. Någon som vill dela med sig hur prutbara DELL är, handlar det om 10%, 20% eller mer från priserna på hemsidan, även när man inte är ett stort webbhotell som behöver ett 10 tal servrar?