Visa ett inlägg
Oläst 2006-06-07, 17:43 #10
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Som mjukvaroföretag har du större möjligheter att begränsa piratkopiering. Skulle sedan det ändå crackas så skulle många features försvinna. Så som online-spel som använder registrerade cd-nycklar, Windows update (som är inte är kritiska uppdateringar) etc.

Sen kan man ju fråga sig om företag som Adobe bryr sig om folk som kopierar deras Photoshop. Visst givetvis gör dem säkert det men den summan de förlorar är nog minimal. I och med att Photoshop är väldigt dyrt så hade ingen Svensson köpt programmet om piratkopiering var omöjlig.

Någonting som jag tycker mjukvaroföretag borde införa är en enorm rabatt för dem som äger en tidigare produkt i samma serie. Låt säga att jag köper Photoshop CS2 för 11 000kr. När sedan nästa version kommer betalar jag bara 2000kr för den. Jag betalar alltså för ändringarna och de ny funktionerna. Men det kommer väl dröja innan man är där.

edit: Skivbolagen känner sig givetvis hotade av piratkopiering till skillnad från mjukvaroföretagen som ändå kommer finnas kvar. Internet gör att skivbolagen inte längre är lika intressanta för artister och fortsätter utvecklingen så kommer kanske all musik laddas ner från internet i framtiden. Jag förstår givetvis varför skivbolagen inte vill att detta ska hända
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat