Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Problemet är att den sk. fria oljemarknaden är utan konkurrens och dessutom består av en enda stor kartell.
|
Visserligen. Men vad bensinen i sig kostar är inte så intressant då åtminstone 70% av bensinpriset är skatt.
Glesbygden fungerar inte utan bilar. Det är för övrigt i prinicp omöjligt att storhandla för en normal familj om man samtidigt ska åka kommunalt.
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Utsläppen har minskat kraftigt och luften i stan har blivit bättre. Visst kör en del längre men det är marginellt. Den största vinsten är att bilarna inte står stilla i bilköer och släpper ut skit. Samma resa som utan biltull tog 40 min kan idag ta 20 min. 20 min mindre utsläpp.
|
Låter som propaganda från sossarna. Det är aningen mindre bilar under "lågtrafiktid" på dagarna. Under rusningen är det ingen större skillnad mot förut. För den som vill igenom stan är det ändå stopp på så väl essingelede som i innnerstan.
Om det däremot byggdes en vettig förbifart så att alla som faktiskt inte vill in i stan - vilket bör vara runt hälften av de som passerar - slipper.
Jag bor en bit utanför stan. Jag åkte kollektivt hela vägen hemifrån (började med 15 min promenad till hållplatsen) med ett byte och minimal väntetid. Det tog över en timme att åka till Medborgarplatsen kommunalt. Att åka samma sträcka med bil tar lite drygt 20 minuter. Jag hade gärna åkt kommunalt - det blir mycket billigare - om det inte inneburit sådana tidsförluster.