Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Man kan tycka vad man vill om säkerheten och beredskapen på de drabbade myndigheternas sidor, den är uppenbarligen inte särskilt imponerande (den typ av attack man utsatts för nu är i grunden lätt att bemöta), men frågan man bör stälal sig är:
Vad får detta för konsekvenser?
Jag kan mycket väl tänka mig att detta kommer att resultera i kraftig ökad övervakning från myndigheter och ändrade lagar. Om någon inbillar sig att detta gynnar fildelarkollektivet så tror de garanterat fel. Detta tydliggör för allmänheten att vad vi har att göra med här är en flock med asociala typer som inte bryr sig om konsekvenserna av sitt handlande.
För övrigt bör de soms tår bakom detta tänka sig för en gång till - att angripa en myndighets hemsida kan komma att klassas som sabotage och på sabotage kan bara fängelse följa. om man får tag på en skyldig så är det inget kul som följer (och i detta fall lär skadestånden bli mycket omfattande).
Jag tror dessutom att fokus, när stormen bedarrar, kommer att läggas på hur somliga skor sig på brottsliga gärningar. De kan säga vad man vill, men med 15 miljoner sidvisningar och med ett antal reklambanners på varje sida, så kan inte jag tänka mig annat än att man de facto tjänar hyfsat med pengar på Pirate Bay. När skall deras ekonomi synas? Hur redovisas detta?
Den som lever får se...