Medlem
|
|
Reg.datum: May 2005
|
|
Medlem
Reg.datum: May 2005
|
Alex, som jag skrev så är det bara om man laddar ner filmen för att se den direkt och inte spara den som det inte ställs några krav på om exemplaret är lovligen framställt.
Du kanske försöker se lagen i förhållande till hur de vanligaste befintliga programmen ser ut, men eftersom jag är programmerare ser jag i stället hur man ska skriva program för att anpassa dem efter lagen. Om det skulle vara ett problem att det vanligaste BitTorrent-programmet inte kallar sin nedladdningskatalog för "cache" eller att filnamnen som standarden inte blir slumpvisa så är det ju en smal sak för mig att fixa, och därför ser jag det som något hinder utan försöker se andemeningen med lagen.
Och andemeningen är den att du alltid ska kunna ta del av allt material som är publicerat på Internet oavsett om det finns där med tillstånd eller ej. Däremot ställs det krav om du vill framställa en varaktig kopia.
Slutligen, kopiering för eget bruk (det du kallar nedladdning) är tillåtet om det exemplar man kopierar har publicerats/framställts med upphovsmannens samtycke. Huruvida du har betalat för det spelar ingen roll. Se till exempel ryska AllofMP3 som det talats om. Att det står angivet på sidan att du får ladda ner kan det ju göra även det är osant. För att man ska kunna straffas för det ska det vara med uppsåt eller grov oaktsamhet, dvs att man vet om att upphovsmannen inte har samtyckt eller att man borde ha insett det.
|