|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jun 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jun 2004
|
zoran, Pat76 m.fl.: Jag piratkopierar till viss mån men jag handlar också...
PC-Spel: Dåliga spel avinstalleras och skivorna kastas. Bra spel inhandlas men jag använder nocd-knäck för varför jag jag behöva riskera att repa skivan i onödan? Det är också olagligt enligt vissa (och i vissa länder) men där anser jag att jag har moraliskt rätt och står för det. Spelindustrin är också den industri som är minst oroad över fildelningen. Det beror antagligen på att de har lyckats med sin självsanering och sett till att erbjuda mervärde för de som köper spelen.
Musik: Lyssnar jag knappt på annat än via radion. Jag har dock full förståelse för varför man inte vill betala 180:- för en skiva som innehåller två bra låtar. Kvalitet lönar sig även här med, det bevisar statistiken. Om piratkopieringen var ett hot mot industrin skulle inte försäljningen öka väl? Inget försvar men ett incitament för industrin att satsa mer på kvalitet och onlineförsäljning till vettiga priser. Är låten bra säljer den bra via nedladdningstjänster, är en hel skiva bra säljer den bra både i butik och via nedladdningstjänster. Gör man dålig musik får man inget sälja. Det är de slutsatser jag drar av statistik samt mitt eget och bekantas beteende i det här avseendet.
Film: Filmer ser jag extremt sällan annat än som förströelse på tv. Det finns ett fåtal filmer och boxar som jag har köpt men då har de varit bra också. (LOTR, BoB etc.)
Övrigt: Jo jag tankar relativt mycket av en sak på DC och via torrents; tv-program. Om det är olagligt vill jag ha pengarna tillbaka för kassettavgifterna för det är vad de var till för från början. Jag har inte hittat en enda av programserierna i någon nätbutik så förlusten för upphovsrättsinnehavaren måste med andra ord vara 0.
Slå mig, fängsla mig - jag är en svensson-pirat...
|