Citat:
Originally posted by omid@Jun 3 2006, 10:34
Zoran, du har helt rätt i att det är stöld att ladda ner upphovsrättsskyddad musik och film. De flesta som gör det vet mycket väl att det är olagligt och anledningen till att de gör det är att de inte vill betala för sig.
Finns en massa dubbelmoral när det kommer till detta.
Fast nu ska vi komma ihåg att det som skett nu är ju att en sida som befinner sig i en gråzon tagits ner utan att man egentligen vet om det är olagligt eller inte. Jag förstår inte varför man inte bara kunde gå till domstol precis som i en vanlig tvist och där fått klargjort om sidan i fråga bryter mot lagen eller inte.
Det är inget självklart fall det här om det är lagligt eller inte att länka till torrent-filer på det sätt som piratebay har gjort. Detta kan diskuteras i all evighet och jag hoppas vi slipper den diskuttionen här utan vi lär väl om några månader få svar på just denna fråga.
|
Lagar är ju något som är skapat av människor och inte helt perfekt. Ett vanligt liv kan inte sammanfattas i matematiska formler eller människans påhittighet definieras i olika lagtexter. Därför kommer det alltid finnas något som i lagens mening är "gråzon".
Utifrån moralisk mening, är det ingen frågan om gråzon. Alla vet vad det handlar om. Alla vet vad det går ut på. Det jag är mest irriterad över är ju ändå dubbelmoralen. "Gratis är gott, och så länge JAG inte står för gratis-smörgåsbordet är det OK. Annars blir jag förbannad. " Det är ju totalt oempatiskt och opportunisitiskt beteende. Det är det som är förbannat äckligt med mänskligheten.
Jag funderar seriöst på att ladda ner verk från dem som försvarar TPB, packa ner det som templates på en dvd och sen lägga upp det på thepiratebay (när det kommer upp) som en torrent. Jag undrar vad det skulle säga då.