Citat:
Ursprungligen postat av stefanaxe
Citat:
Ursprungligen postat av Pat76
Exakt hur XXX tänker ni när ni försvarar STÖLD av andra människors arbete?
|
Det är väl ingen här som försvarar att polisen har beslagtagit oskyldigas servrar, eller hur? Någon annan "stöld" har mig veterligen inte ägt rum.
|
Bah, klart det är stöld. Det är lite galet med dubbelmoral här. Här finns det i princip enbart folk som lever på "intellectual property", sitt arbete som är mjukvarubaserat. Hur ofta får man inte höra gnäll om någon som kopierat sidan, designen, snott en bild eller vad det nu kan vara.
När det sen kommer till piratebay så vill alla "få" det att de inte gör något fel, det är inget stöld osv osv. Varför all denna dubbelmoral? Kan ingen stå rakryggad och säga: "Visst fan är det stöld, men just nu är det bekvämt för mig och jag tycker det är trist att jag inte längre kan ladda ner massa prylar gratis och slippa betala för det."
Om någon tillhandahåller hjälpmedel att jag ska komma över saker jag inte har rätt till så är det absolut medhjälp till stöld.
Det här är fakta. Huruvuda jag tycker det är bra att sånt finns eller ej, ska jag inte uttala mig om. Men jag sitter fan inte här och försöker rättfärdiga något som uppenbart används för ett och enda speciella syfte.
Det är så jävla upp och ner allt. Alla opportunister försöker hitta hål i lagen för att rättfärdiga något som vi egentligen skulle bli väldigt upprörda ifall det drabbade oss. Om jag lägger ner X millioner kr på utveckling av något, och Y timmar av mitt liv, för att säkra en inkomst och sen ser det spridas vind för våg, så skulle jag ändå ha åsikter. Det är mitt arbete, min ide och mina villkor.
Varför är inte ISP-erna upprörda? För att de tjänar stor hacka på det. Fanns inte gratis prylar att ladda ner, vem fan skulle behöva zillion megabit hem i telefonjacket? Men klart piratebay säljer bredband, så DE kommer inte klaga.
Som sagt, jag låter det vara osagt vad min åsikt i frågan om just piratebay är, men jag blir fan trött på nissar som ena stunden gnäller att någon tagit en jävla jpeg från deras sida, och andra stunden spelar totalidioter och låtsas leka att piratebay skulle vara någon som står för något helt legitimt. Skärpning för helvete, lite ryggrad skadar inte!